تحلیل تطبیقی شعر «مرد مصلوب» احمد شاملو و «المسیح بعد الصّلب» بدر شاکر السیّاب
نویسندگان
چکیده
ادبیات فارسی و عربی در طول تاریخ پیوندهای تنگاتنگ و مشابهتهای فراوانی با یکدیگر داشتهاند. این دو ادبیات در دورۀ معاصر نیز به سبب پشت سر نهادن تحولات و تجربیات مشترک و نزدیکی گرایشهای فکری و ادبی شاعران، از همسانیهای بسیاری برخوردارند؛ از این رو، در جامعۀ ادبی ما یکی از زمینههای مهم پژوهش در حوزۀ ادبیات تطبیقی، مقایسۀ شاهکارهای هنری این دو ادبیات است. در پژوهش حاضر برآنیم تا با روش توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر مکتب آمریکایی در ادبیات تطبیقی، به بررسی دو شعر معروفِ «مرد مصلوب» شاملو و «المَسیحُ بَعدَ الصَّلب» بدر الشاکر السیّاب که باززایی و بازآفرینی بخش پایانی زندگی مسیحاند، بپردازیم. به همین سبب کوشیدهایم تا ضمن تبیین قرابتهای فکری و ادبی شاملو و سیّاب و نمایاندن جایگاه اسطورۀ مسیح در اشعار آنها، دو شعر ذکرشده را از جهت بهره گیری از اسطورۀ مسیح، ساختار روایی و شیوۀ روایت، نمادگرایی و بهرهگیری از موسیقی تکرار، مورد مطالعه و تحلیل قرار دهیم.
منابع مشابه
تکنیک نقاب در قصیدة «المسیح بعد الصلب» بدر شاکر السیاب
گرایش به بیان غیر مستقیم – به جای تعبیر واضح - از بارزترین ویژگیهای شعر معاصر عربی است. شاعر معاصر برای دستیافتن به این هدف از ابزارهای گوناگونی بهره میبرد و تکنیک نقاب یکی از آنهاست. قصیدة «المسیح بعد الصلب» سیاب از نخستین نمونههای این تکنیک نوین ادبی به شمار میرود. از آنجا که فن نقاب بر پایة عناصر درام و داستان شکل میگیرد و دو عنصر تعارض (درگیری:conflict)و پویایی(dynamism) – به عنوان دو...
متن کاملپژوهشی تطبیقی در عناصر روایتِ «مرد مصلوب» اثر احمد شاملو و «المسیح بعد الصّلب» سرودة بدر شاکر السّیاب
احمد شاملو در ادبیّات فارسی و بدر شاکر السّیاب در ادبیّات عربی، از شاعرانی هستند که مضمونهای گوناگونی را در قالب شعر روایی، ارائه نمودهاند؛ تا به وسیلة آن، مفاهیم ژرفتر و گستردهتری را به مخاطب خود عرضه نمایند. این پژوهش، کوششی در بررسی تطبیقی عناصر مشابه روایت، بر اساس رویکرد نقدی ادبیّات تطبیقی (مکتب آمریکایی)، در قصیدۀ «مرد مصلوب» اثر احمد شاملو و قصیدۀ «المسیح بعد الصّلب» سرودة سیاب، به هدف د...
متن کاملپژوهشی تطبیقی در عناصر روایتِ «مرد مصلوب» اثر احمد شاملو و «المسیح بعد الصّلب» سروده بدر شاکر السّیاب
احمد شاملو در ادبیّات فارسی و بدر شاکر السّیاب در ادبیّات عربی، از شاعرانی هستند که مضمونهای گوناگونی را در قالب شعر روایی، ارائه نمودهاند؛ تا به وسیله آن، مفاهیم ژرفتر و گستردهتری را به مخاطب خود عرضه نمایند. این پژوهش، کوششی در بررسی تطبیقی عناصر مشابه روایت، بر اساس رویکرد نقدی ادبیّات تطبیقی (مکتب آمریکایی)، در قصیدۀ «مرد مصلوب» اثر احمد شاملو و قصیدۀ «المسیح بعد الصّلب» سروده سیاب، به هدف د...
متن کاملتکنیک نقاب در قصیدة «المسیح بعد الصلب» بدر شاکر السیاب
گرایش به بیان غیر مستقیم – به جای تعبیر واضح - از بارزترین ویژگی های شعر معاصر عربی است. شاعر معاصر برای دست یافتن به این هدف از ابزارهای گوناگونی بهره می برد و تکنیک نقاب یکی از آنهاست. قصیدة «المسیح بعد الصلب» سیاب از نخستین نمونه های این تکنیک نوین ادبی به شمار می رود. از آنجا که فن نقاب بر پایة عناصر درام و داستان شکل می گیرد و دو عنصر تعارض (درگیری:conflict)و پویایی(dynamism) – به عنوان دو...
متن کاملتحلیل مفهوم اسطوره در شعر بدر شاکر السیاب و احمد شاملو
زبان نمادین و اسطورهای در شعر معاصر جایگاهی در خور یافته است. اسطورهها بخشی از هویّت، تمدن و فرهنگ هر سرزمین به شمار میروند. بدر شاکر السیاب و احمد شاملو در شعر خود به اساطیر و افسانهها توجّهی ویژه داشتهاند. در این مقاله با بررسی اسطوره در شعر این دو شاعر، به این نتیجه میرسیم که افزون بر گرایش این دو به بهرهگیری از اسطوره، شیوه کاربرد اسطوره در شعر سیاب ...
متن کاملتحلیل مفهوم اسطوره در شعر بدر شاکر السیاب و احمد شاملو
زبان نمادین و اسطورهای در شعر معاصر جایگاهی در خور یافته است. اسطورهها بخشی از هویّت، تمدن و فرهنگ هر سرزمین به شمار میروند. بدر شاکر السیاب و احمد شاملو در شعر خود به اساطیر و افسانهها توجّهی ویژه داشتهاند. در این مقاله با بررسی اسطوره در شعر این دو شاعر، به این نتیجه میرسیم که افزون بر گرایش این دو به بهرهگیری از اسطوره، شیوه کاربرد اسطوره در شعر سیاب ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
دوفصلنامه علمی - پژوهشی پژوهش های ادبیات تطبیقیناشر: دانشگاه تربیت مدرس
ISSN ۲۳۴۵-۲۳۶۶
دوره 3
شماره شماره 2 (پیاپی 6) 2015
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023